kupno motoru w Chile

( 1 Vote ) 

Procedura kupna jest stosunkowo prosta i przyjazna dla obcokrajowca. Jak ktos sie dobrze postara i wie jak to zrobic to przy kupnie motoru moze tego samego dnia miec juz wszystkie papiery na siebie i ruszac w swiat. Trzeba jednak wiedziec dokladnie co i jak. Niestety moje lenstwo sprawilo, ze o paru rzeczach dowiedzialem sie pozniej przez co lacznie spedzilem prawie miesiac w Santiago i okolicach. 

Przygode z kupnem zaczynamy od zdobycia RUT. W tym celu nalezy udac sie do SII(Servicio de impuestos internos). Urzad do ktorego nalezy sie udac zalezy od adresu jaki podamy do korespondencji, na ktory zostanie przeslana plastikowa wersja tego numerka. Od reki za to dostaje sie wersje papierowa, ktora jest w pelni wystarczajaca i wazna tylko przez 3 miesiace. Wypelniamy prosty formularz, ustawiamy sie w kolejce. Zostajemy obsluzeni przez urzednika, ktory w 3 minuty wydaje nam RUT

Majac RUT mozemy kupic motor zarowno nowy jak i uzywany. W przypadku kupna nowego motoru z salonu otrzymujemy fakture i certificato de homologocion. Nie zawsze dostaje sie te dokumenty od reki. Ja musialem na nie czekac 5 dni roboczych.

Kolejny krok to udanie sie do Registro Civil(nalezy posiadac umowe kupna-sprzedazy,certificato de homologocion i RUT). Wczesniej nalezy zrobic kopie papierowego RUT bo zostanie on nam zabrany(kopia lub oryginal w zaleznosci co oddamy). Mozemy wybrac dowolny jaki nam sie podoba nie jest on zalezny od naszego miejsca pobytu. Problem tylko, ze wszystkie te urzedy sa otwarte tylko w godzinach 9-14 i warto sie wybrac wczesnie z rana. Wedlug tego co tu pisza warto wybrac jeden z duzych urzedow gdzie PADRON mozna dostac od reki. Ja niestety trafilem do takiego gdzie mi powiedzieli, ze musze czekac min 15 dni i odebrac osobiscie lub zostanie przeslany poczta w ciagu 20 dni(ostatecznie po 2 tygodniach przyszedl poczta). W Registro Civil musialem tez czekac okolo 2h tak, ze warto wybrac jeden z takich gdzie nie bedzie wiekszej kolejki.. Jak sie juz doczekamy opslugi to nalezy wyskakiwac z kasy i zaplacic za rejestracje(ja placilem za wszystko 44000$ CLP). W zamian otrzymujemy blachy, solucidad de primeri inscripcion oraz PADRON, ktory w zaleznosci od urzedu jest wydawany od reki albo trzeba na niego poczekac. 

Ostatni krok to Udanie sie do MUNICIPALIDAD. Nalezy w tym momencie posiadac Seguridad Obligatorio czyli ubezpieczenie. Mozna je kupic w Municipalidad(koszt 35000$CLP na miejscu w Municipalidad najtansze jakie widzialem na ulicy lira bylo po 34000$ czyli niewiele mniej). Wymagane tu od nas bedzie  primeri inscripcion, Seguridad Obligatorio i certificato de homologocion. W zamian otrzymamy permiso de circulacion. Trzeba jeszcze je aktywowac czyli za nie zaplacic i mozemy juz naszym motorkiem smigac po Chile. Jak dostaniemy PADRON to nawet i po calym swiecie.

Jak nas bedzie zatrzymywac policja to bedzie chciala ogladac PADRON cala reszta to papierki o ktore nigdy nie bylem pytany.